بی‌شک اینستاگرام یکی از محبوبترین پلتفرم‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بحساب می‌آید.
در چند سال اخیر به اندازه‌ای محبوب شده که بسیاری از افراد در دنیا شغل‌ها و کسب و کارهای واقعی خود را رها کرده و بصورت مجازی در اینستاگرام کسب درآمد می‌کنند.

معایب اینستاگرام

پیش از این سلبریتی‌های هالیوود و بالیوود (صنعت سینمای آمریکا و هندوستان) ، ستارگان فوتبال و دیگر افراد مشهور در دنیای تبلیغات تاخت و تاز می‌کردند اما امروز اینستاگرام همه چیز را تغییر داده است ، امروزه سلبریتی‌های اینستاگرامی پابه‌پای دیگر سلبریتی‌ها در دنیای شهرت و تبلیغات تلاش کرده و گاها موفق‌تر نیز عمل می‌کنند ، به صورتی که مدل‌ها ، ورزشکار‌ها و ستارگانی بوجود آمده‌ که فقط و فقط در دنیای اینستاگرام فعالیت دارند و علاوه بر کسب درآمد ، شهرت بسیاری نیز نصیبشان شده است.

در اینستاگرام براحتی می‌توان بررسی کرد که به عنوان مثال کدام ستاره فوتبال یا بازیگر از دیگری محبوبیت بیشتری دارد ، در حالی که پیش از آن این موضوع به صورت قطعی قابل اثبات نبود.


مشکلات فضای مجازی


بسیاری از کسب و کار‌ها کوچک و متوسط از اینستاگرام به عنوان محلی برای معرفی و حتی فروش محصولات و یا خدمات خود استفاده می‌کنند.

خوب در ابتدا این بهترین ایده به نظر می‌آید ، چه جایی بهتر از اینستاگرام با بیش از 1 میلیارد کاربر فعال !

مشکلات فروشگاه اینستاگرام

اما از آنجایی که هیچ چیزی بی عیب و نقص نیست در این مقاله سعی داریم معایب و چالش هایی که فروشگاه‌های اینستاگرامی با آن روبرو هستند را بررسی کنیم : 

  • احتمال فیلترینگ :
    موضوع فیلترینگ و محدودیت‌های استفاده از محتوای اینترنتی مسئله عجیبی نیست ، در تمامی کشورهای دنیا با توجه به قوانین و خط قرمز‌های حاکم بر آن جامعه ، محدودیت هایی برای دسترسی به محتویات اینترنت اعمال می‌شود که امری کاملا طبیعی است.
    تا پیش از این تمامی فروشگاه‌ها وفعالیت‌های اقتصادی بر پایه تلگرام بود ولی پس از فیلتر شدن تمامی کسب و کار‌ها برای تبلیغات ، بازاریابی و فروش به سراغ اینستاگرام رفتند.
    تاکنون فکر کرده‌اید اگر اینستاگرام هم فیلتر شود چه خواهد شد ؟ با توجه به وابستگی شدید کسب و کار‌ها به اینستاگرام دور از ذهن نیست که بگوییم تمامی کسب و کارها حدود بیش از 70 درصد فروش خود را از دست خواهند داد.

  • محیط مبتنی بر تصویر:
    همه ما میدانیم که محیط اینستاگرام برای جستجو و مشاهده تصاویر ساخته شده است ، درست است که شما میتوانید بر اساس هشتگ‌ها تصاویر دلخواه خود را جستجو کنید اما واقعا چند درصد احتمال دارد در بین میلیاردها پست و تصویر به خواسته دقیق خود برسید ؟
  • الگوریتم های اولویت بندی :
    الگورتیم های مرتب سازی و جستجوی اینستاگرام که بر پایه هوش مصنوعی کار می‌کنند برای یک فروشگاه اینترنتی طراحی نشده ‌اند.
    فرض کنید شما یه فروشگاه اینستاگرامی تازه کار هستید با تعداد کمی دنبال کننده ، شما با استفاده از هشتگ‌ها محصولات خود را مشخص کرده‌اید، به عنوان مثال #لباس_بندری ، حال شخصی به دنبال خرید لباس بندری است ، طبیعتا در اینستاگرام آن را جستجو می‌کند ، آیا فروشگاه و یا محصولات شمادر نتیجه جستجو وجود دارد ؟ قطعا خیر !


    الگوریتم‌های اینستاگرام و مشکلات فروشگاه ها
    اینستاگرام بر اساس دنبال کننده ها ، لایک‌ها و زمان بارگذاری پست‌ها آنها را اولویت بندی کرده و به کاربران خود پیشنهاد می‌دهد.
    به همین خاطر هست که اختلاف طبقاتی در پیج‌های اینستاگرامی همیشه وجود دارد ! مشهور‌ها مشهورتر و گمنام‌ها گمنام تر میشوند و در جستجوی لباس بندری ، یک فروشگاه گردن کلفت و مشهور با میلیون‌ها دنبال کننده در اولویت اول است و شما در آن جایی نخواهید داشت.

  • مشکلات بروز رسانی و نگهداری :
    در فروشگاه های اینترنتی بر پایه اینستاگرام شما همواره باید پست ها و تصاویر خود را بروز کنید ، باید حواستان باشد از کدام محصول چند عدد در انبار مانده و چندتا فروخته شده ، باید مطالب پست ها را مدام به روز رسانی نمایید تا مشتریان شما با مشکل انتخاب روبرو نشوند. هیچ سیستم فروش هوشمند و یا سیستم انبارداری و مدیریتی در کار نیست ، چرا ؟ چون از ابتدا اینستاگرام برای این کار طراحی و ساخته نشده !

  • مشکل پنهان شدن محصولات :
    در اینستاگرام با هر پست و یا محصول جدید محصولات قبلی شما پایین و پایین‌تر میروند و شما ناچارید برای یادآوری آن‌ها برای مشتری‌ها مدام پستهای و محصولات تکراری بفرستید.
    ممکن است محصول بسیار خوبی درمیان پست‌های قدیمی شما پنهان شده باشد ومشتری  اصلا آن را نبیند چه برسد به خرید آن !
    مشکلات جستجو در فروشگاه اینستاگرامی
  • مشکلات دسته بندی و جستجو :
    فرض کنید شما فروشنده پوشاک هستید و یک مشتری در حال حاضر در پیج شما پرسه میزند ! او به دنبال یک لباس بندری مجلسی مشکی و یا گلابتونی ، بُرقع (روبند جنوبی) و جِلبیل (نوعی شال بندری) و شما در فروشگاه خود 1000 عدد محصول مختلف دارید ،چند درصد احتمال دارد او تمام 1000 محصول شما را برای پیدا کردن کالای مورد نظرش جستجو کند ؟ به علاوه که باید تمامی متن های آن محصولات را بخواند تا بتواند لباس مورد نظر خود را پیدا کند !! این عملا اتفاق نمی‌افتد و اگر شما بهترین لباس بندری جهان را نیز در فروشگاه خود داشته باشید او نا امیدانه پیج شما رو تَرک خواهد کرد ، بله ! در اینستاگرام عملیات جستجو و مشاهده تا حدود زیادی تصادفی است ، تنها شانس دیده شدن میتواند فروش شما رو زیاد کند و بس.

  • مشکلات مدیریتی ، پرداختی و پاسخگویی :
    شما فروشگاهی هستید با ده هزار دنبال کننده ، اگر تنها 100 نفر از آنها روزانه سوالی کوچک از شما بپرسند چه می‌شود ؟ قطعا به مشکل بر می‌خورید ، اگر روزی تنها 50 سفارش فروش داشته باشید چه خواهد شد ؟
    در واقع اینستاگرام هیچ امکاناتی برای مدیریت فروش ، انبارداری ، اتوماسیون پاسخ دهی ، ارسال سفارشات به صورت خودکار ندارد ، از اینرو یک پیج فروشگاهی متوسط در اینستاگرام حدود 10 نفر اَدمین و یا مدیر نیاز دارد ، چون تقریبا تمامی کارها باید بصورت دستی انجام شود.

    عدم اطمینان به فروشگاه اینستاگرام
  • عدم اعتماد کاربران :
    کاملا واضح است که اینستاگرام مملو از پیج‌ها ، مطالب و فروشگاه‌های متقلب است و تقریبا هیچ نظارتی بر روی آن‌ها نیست(در واقع نمی‌تواند باشد).از اینرو کاربران به سادگی نمی‌توانند به شما و فروشگاهتان اعتماد کنند ، مخصوصا زمانی که شما امکان پرداخت در محل را نداشته باشید.

    نتیجه گیری و راه حل ؟
  •  استفاده از فروشگاه ‌های اینترنتی مانند فروشگاه پوشاک و لباس بندری بادله که تمامی مراحل فوق را مدیریت شده انجام می‌دهند و در واقع برای این کار طراحی شده و علاوه بر مدیریت انبار و محصولات ، به مشتریان این امکان را می‌دهند که کالای مورد نظر خود را بصورت دقیق فیلتر و انتخاب نمایند و پس از انجام پرداختی امن به صورت خودکار با ادراه پست نیز جهت ارسال بسته هماهنگ کند و از همه مهمتر دارای نشان اعتماد ، آدرس پستی مشخص و شماره تماس معتبر می‌باشد.